Nad Kociewiem znowu krążył samolot wczesnego ostrzegania (#AWACS)

 

10.01.2022

 

Dziś w godzinach popołudniowych nad województwem pomorskim, na wysokości ok. 9,5 km, latał NATO-wski czterosilnikowy Boeing E-3 Sentry. Nad terenem Kociewia i Borów Tucholskich wykonał on co najmniej kilka okrążeń o średnicy kilkudziesięciu kilometrów. Prawdopodobnie obserwował on ruchy wojsk w rosyjskim Obwodzie Kaliningradzkim.

 

Widziany dzisiaj (tj. 10.01.2022) nad terenem Kociewia Boeing E-3 Sentry stacjonuje na co dzień w bazie lotniczej w Geilenkirchen (zachodnie Niemcy). Zgodnie z danymi z serwisu FlightAware.com - dokładnie o 12:33 wzbił się w powietrze i skierował się w stronę Polski. Nieco ponad godzinę później był już nad województwem pomorskim i zaczął wykonywać charakterystyczne "kółka" o średnicy kilkudziesięciu kilometrów. 

 


 

Przelot tego samolotu można było dziś obserwować gołym okiem. Z uwagi na dobrą pogodę i brak chmur bez problemu zauważyć można było jak Boeing E-3 Sentry krąży nad terenem Kociewia i Borów Tucholskich:

 

 

 

Co ciekawe - nie był to pierwszy raz kiedy NATO-wski czterosilnikowy Boeing z bazy w Geilenkirchen latał nad terenem województwa pomorskiego. Z taką samą sytuacją mieliśmy już do czynienia 1 lutego 2021 r. Wówczas to smuga kondensacyjna utrzymywała się na niebie dłużej i można było "ustrzelić" ciekawsze zdjęcia:

 

 

Zarówno w ubiegłym roku, jak i obecnie NATO-wski samolot miał prawdopodobnie dokładnie taką samą misję - chodziło o obserwowanie ruchów wojsk w rosyjskim Obwodzie Kaliningradzkim.

 

Informacje na temat przelotu

NATO06 (FlightAware.com)

  
     

KATEGORIA:   

PELPLIN

 


 

 CO TO JEST AWACS?

AWACS (z ang.: Airborne Warning And Control System) lub AEWAC (ang.: Airborne Early Warning And Control) to powietrzny system wczesnego ostrzegania i kierowania. Najczęściej przybiera on konfigurację specjalnego radaru montowanego na samolocie wojskowym o odpowiednich gabarytach i mocy. Jego głównym celem jest wykrywanie innych statków powietrznych lub wodnych. 

Dlaczego montuje się radary na samolotach? Okazuje się, że im wyższe położenie anteny radaru względem ziemi tym proporcjonalnie większy jest zasięg wykrywania. Najlepiej jeśli radar zostanie zamontowany na samolocie potrafiącym patrolować przestrzeń powietrzną na dużej wysokości. Idealnym przykładem jest Boeing E-3 Sentry. Tego rodzaju AWACS może wykryć samoloty lub pociski z odległości setek kilometrów. W sytuacji konfliktu zbrojnego zastosowanie AWACS pozwala na odpowiednio wczesną reakcję systemu obronnego wobec zbliżających się obiektów lub naprowadzanie własnych samolotów na wykryty cel.

 

 

WAŻNE: Strona PELPLINER.pl korzysta z usług Google (np. Google Analytics). Dostępne na stronie pliki cookies (tzw. ciasteczka) zbierają, udostępniają i wykorzystują dane w ramach tych usług. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach, na jakich usługi Google zbierą i przetwarzają dane, możesz klinknąć w ten link: 

"Jak Google wykorzystuje dane gromadzone podczas korzystania z witryn i aplikacji naszych partnerów" 


UWAGA: Pliki cookies (tzw. ciasteczka) można samodzielnie wyłączyć. Można to zrobić poprzez dokonanie stosownych zmian w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki internetowej. Jak zrobić to na przykładzie przeglądarki Chrome można się dowiedzieć tutaj: 

"Zezwalanie na pliki cookie i ich blokowanie"